Du behøver ikke være bange for angst


Bliv klogere på den angst du oplever,

så du kan fokusere på det,

der virkelig betyder noget.

* Du tilmelder dig samtidigt POWERFLOW MENTORINGS nyhedsbrev, som du let afmelder med et klik.

OPLEVER DU OGSÅ ANGST OG ER TRÆT AF, AT DEN STYRER DIT LIV? 


Omtrent 350.000 danskere lever i dag med angst. Mange af dem oplever, at de bliver bange for angsten, og de vil derfor gøre alt for at undgå at mærke den igen. Dette gør, at det kan blive svært at leve det liv, de inderst inde ønsker sig. Angsten bliver for mange efterfulgt af ensomhed, håbløshed og magtesløshed. Livet kommer til at handle om ‘at vinde kampen over angsten’.  Alt imens de blot bliver mere og mere angste.

Det er super ubehageligt at opleve angst. Det ved du, hvis du har prøvet det. Det er svært at forstå alle de ting, der sker i kroppen, når du bliver bange. Når du ikke forstår, hvad der sker, så er der også en stor sandsynlighed for, at du bliver bange for at opleve det igen. Angsten for angsten er en stor vedligeholdende faktor, når du en gang har prøvet at opleve angst. 


Kender du dette?

  • Hjertebanken
  • Hurtig vejrtrækning
  • Svært at trække vejret
  • En trykken for brystet
  • Svedeture
  • Tørhed i munden
  • Uro, kvalme og ondt i maven
  • Uvirkelighedfornemmelse
  • Osteklokkefornemmelse 
  • "Gummiben" 
  • En rysten, sitren i kroppen
  • Rastløshed
  • Anspændthed
  • Muskelspændinger
  • Koncentrationsbesvær*

(*Ovenstående er typiske symptomer, du kan opleve, når du oplever angst, men det er ikke ensbetydende med, at det er angst, du oplever. Oplever du symptomer som disse kan det altid være en god ide at snakke med din læge eller en anden, der ved noget om angst.)



Det er vigtigt at forstå angsten:

Når du ved, at du oplever angst, så er det vigtigt at forstå og at kende til det, der sker i kroppen, hvis du ønsker at snige dig fri ud af angstens kringelkroge. Alt det, der sker i kroppen, når du oplever angst, er nemlig helt naturligt, når du bliver bange. Alle kroppens symptomer har en funktion, når kroppens alarmberedskab går igang.  


Heidi Strandberg Andreasen

Forfatter til MØD DIN ANGST 

"Panikken hagler ned over mig. Mit hjerte banker. Min mund føles som det groveste sandpapir. Mine hænder er svedige, og benene svajer under mig. Det banker i mine tindinger; og jeg er bange for, at mit hoved eksploderer. Jeg er bange for at besvime. Bange for at miste kontrollen. Jeg fyldes af panik og af følelsen af, at jeg bare må væk. Jeg ved ikke hvorfra eller hvorhen; jeg ved bare, jeg skal ud i den friske luft, hjem til sofaen, væk fra denne oplevelse. I sikkerhed."


Ønsker du at forstå, hvad der sker i din krop, når du oplever angst, så kan du nu modtage de første kapitler af min bog MØD DIN ANGST, der forklarer, hvad der sker i kroppen, når du er angst. At kende til angst og at forstå det, der sker i kroppen, er første step i at sno dig ud af angstens kringelkroge.  

Heidi Strandberg Andreasen

Forfatter til MØD DIN ANGST - og ejer af www.powerflow.dk

"Da jeg var i starten af tyverne oplevede jeg mit første angstanfald. Dengang vidste jeg dog ikke, hvad det var. Den angst, jeg oplevede og den rejse, jeg i mange år efterfølgend​e var på, er grunden til, at jeg laver det, jeg gør i dag. 

Jeg var mange år om at forstå, hvad angst var for en størrelse - og der var flere års ventetid hos en psykiater. Jeg forstod virkelig ikke, hvad der kunne gøre, at en ellers sund pige som jeg, kunne få det så dårligt. Jeg troede ofte, at jeg var psykisk syg - og at jeg skulle dø. Alt for lang tid gik der, før jeg lærte at forstå, hvad angst er - og hvordan jeg skulle tackle det. Jeg oplevede desværre, at de mennesker, jeg var i kontakt med, ikke formåede at hjælpe mig. Jeg følte, jeg måtte gå vejen selv.  Og det gjorde jeg. Jeg begav mig ind i angstens univers. Jeg ville udover at kende den fra min egen krop også forstå den teoretisk. 

Og det er derfor, jeg er her idag. Jeg ønsker at give dig de redskaber, jeg ville have ønsket at få mange år tidligere. Derfor har jeg skrevet MØD DIN ANGST.  Så du kan bruge dit liv på det, der er vigtigt fremfor at kæmpe mod angsten, som er det, de fleste kommer til at gøre. Fordi man ikke ved bedre. 

MØD DIN ANGST er til til dig, der kæmper med angst og uro. Dig, der ønsker at fokusere på det, der betyder noget for dig"



Nu har jeg læst din bog MØD DIN ANGST – og jeg har slugt den – jeg er HELT vild med afsnittet om Empati – kæft det er godt skrevet. Jeg er VIRKELIG imponeret. Det er satme godt arbejde.


Kombinationen af små indblik i Heidis dagbog fra hendes lange angstperiode, blandet med redskaber, metaforer, øvelser, spørgsmål til refleksion, meditationer til download og hardcore fakta om angst er virkelig god og gør bogen enormt ”nem” og flydende at læse ...

Sidst men ikke mindst er bogen fyldt med masser, masser af omsorg, indføling, empati og medfølelse – nøjagtig dét, som man har brug for at møde, når man oplever angst, men også dét, man netop har brug for at give sig selv i mødet med angsten. Det lærer man i bogen, og Heidi går foran med et godt eksempel ... ”


Maj wismann


Jeg synes, bogen giver et rigtig godt billede på, hvordan man kan vælge at håndtere sin angst. Jeg bliver glad og tryg, når jeg læser Heidi Strandbergs ord, fordi de vækker genklang i mit indre og jeg synes, hun beskriver ACT så det bliver nemt at forstå og forholde sig til – også selv om angsten har taget rod i ens liv og det kan være svært at fokusere på teori og viden.


Dejligt og skønt er det ydermere at læse en bog, som beskriver angst og angsthåndtering fagligt og kompetent og på samme tid udviser det store mod, at hun tør gå angsten så nær, at hun krydrer med fagligheden med egne oplevelser og processer. En rigtig god kombination!


Jeg anbefaler på det varmeste Heidi Strandbergs Bog: Mød din angst – og lev dit liv værdifuldt!


Lise Kryger



“Så er jeg allerede nået et godt stykke ind i din bog – og for dælan, Heidi – den er sgu god! Letlæselig, velskrevet og spændende.


Det fungerer godt med det teoretiske, som du formidler meget tilgængeligt og dine personlige beretninger til ligesom at illustrere det.


Jeg kan også sagtens bruge bogen i mit liv, selvom jeg ikke har lidt af panikangst, så genkender jeg angstens væsen, så at sige …


Jeg glæder mig til at læse videre, – og så er bogen jo også “lækker” altså layout-mæssigt eller hvad det hedder.”





Lene